9. august 2013

 

Artikel i Renault Trucks Danmark

Recepten på succes

Det ruller bare der ud af for Dansk Pakke Ekspress (DPE)

Recepten på succes: Mens det meste af den danske vejtransportbranche har været, og stadig er, under hårdt pres, siden den økonomiske afmatning i 2008, har transportfirmaet Dansk Pakke Ekspres (DPE) oplevet stabil fremgang i samme periode. Og det endda selvom firmaet blev etableret på det dårligst tænkelige tidspunkt, nemlig i 2008.

 

”For at kunne holde en forretning på positiv kurs, skal man være i stand til at arbejde sig ud af kriser. Enten kæmper man sig igennem dem, eller også opgiver man, og drejer nøglen om”, siger Karim Bouabdallati, ejer og administrerende direktør for transportfirmaet Dansk Pakke Ekspres.

 

Trods vanskelige vilkår og mange udfordringer, har DPE tegnet sig for positiv fremgang i sin kun fem år lange år eksistens i en branche der er præget af hård konkurrence.

 

Således er DPE frem til i dag blevet et forholdsvis stort landsdækkende transportfirma, som beskæftiger 70 egne og 60 fast indlejede vare- og lastbiler fra afdelinger i Hvidovre, Fredericia og Århus.

 

Gode og hårde tider: At have et overordnet ledelsesansvar for et transportfirma er ikke altid nemt. Det ved Karim Bouabdallati alt om, men det har bestemt ikke skadet motivationen eller hans arbejdsindsats, i såvel de gode som de hårde tider.
”I starten på 2008 var der trods alt tale om en god tid for branchen. På det tidspunkt var der mangel på transportører, hvilket sandsynligvis var årsag til at service niveauet hos mange kurerfirmaer lod noget stå tilbage for det ønskværdige. Da jeg var overbevist om, at en forbedret kundeservice var vejen frem besluttede jeg at iværksætte DPE i slutningen af 2008. Den gang med kun tre indlejede varebiler”, husker Karim Bouabdallati.

 

Det viste sig ret hurtigt at være en klog beslutning. Eftersom krisen på daværende tidspunkt endnu ikke havde fået sat alvorligt præg på denne del af transportbranchen, blev der hurtigt forrygende travlt, indtil branchen for alvor oplevede en mere vedvarende tilbagegang et par år senere. Således var både 2009 og 2010 år, hvor det var meget svært at få sorte tal på bundlinjen.

 

Det største dilemma var, at DPE faktisk ikke kunne skaffe tilstrækkelig kapacitet med de indlejede vognmænd. Dels var mange gået konkurs, dels var nyetablering næsten umulig fordi bankerne vægrede sig for at give lån til investeringer i biler. Hvordan kommer vi så videre, tænkte Karim Bouabdallati. Eftersom der var rigeligt med både kunder og gods, valgte vi at investere i egen vognpark.

 

Det var en dyr løsning. Til gengæld blev vi i stand til at være med i de store udbudsrunder på kørsel. Og da vi havde tjent gode penge allerede fra den spæde start, var finansiering på favorable vilkår ikke noget problem. Afhæng af indtjening de kommende år, blev der afsat fornuftige beløb af til investeringer. Eksempelvis i nye og større godsterminaler”.

 

Stor vognpark: Forretningens egen vognpark består dels af varebiler med optil 3500 kg totalvægt, hovedsagligt Renault Master. Dels af 4x2 Renault Midlum lastbiler med kasseopbygning til 18 europaller og 16 stk. 6x2 Renault Premium Road med motorer på henholdsvis 420 og 460 hestekræfter, kombineret med det automatiske gearskiftesystem Optidriver II.

 

Transportopgaverne for den samlede vognpark, der også indeholder fire, 3-akslede trailere, dækker stort set alle behov. Nærmere betegnet fra transport af blodprøver og normal pakkertransport med varebiler, til transport og distribution af eksempelvis blandet stykgods, temperaturfølsomt gods og farligt gods.
Således er ingen transportaktivitet, hverken for stor eller for lille for DPE.

 

”At vor egen vognpark er domineret af Renault biler, skyldes primært at vi er meget tilfredse med netop det mærke. Særligt med tanke på, at vores sættevogntrækkere kører i holddrift, har Premium Road indtil flere fordele fremfor andre mærker og modeller vi har kendskab til og har afprøvet. Frem for alt er det biler med generelt god økonomi, som især er kendetegnet ved lavt brændstofforbrug, gennemsnitligt fire til fem procent lavere, end andre trækkere, som er prøvet her i forretningen.

 

Derudover tilgodeser Premium Road vores chauffører med et godt arbejdsmiljø, højt komfortniveau og dermed forbedret motivation, som i sidste ende kommer forretningen til gode”, fastslår Karim Bouabdallati.

 

For yderligere oplysninger kontakt: Ken V.G. Martinsen, tlf. +45 5199 9968, email: ken.martinsen@renault-trucks.com

+45 44 250 260

Mere om DPE

Med mere end 100 biler dagligt på vejene er transportfirmaet DPE på vej til dig med pakker, paller, frugt og grønt, reservedele, kliniske prøver og meget mere

D. 7 februar 2012

DPE Dansk Pakke Ekspres vokser igen.

Læs hele artiklen fra PressWire »

Navigation:  Profil  »  Presse  »  Artikel i Renault Trucks Danmark
Til forside
 
Sitemap
Print

DPE

Hammerholmen 18E, 2650 Hvidovre

CVR: 34707936
Tlf: +45 44 250 260
Mail: dpe@dpekspres.dk

 

 

+45 44 250 260
Kontakt os